Charles Crook creu que hi ha quatre maneres d'utilitzar l'ordinador i les explica en forma de metàfores. Aquestes quatre serien:
La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.
Mitjançant l'ordinador es poden crear programes tutorials, on l'ordinador pregunta l'alumne respon i l'ordinador corretgeix.
L'inconvenient d'aquest tipus d'aprenentatge és que l'ordinador no pot detectar els problemes individuals, no deixa de ser una màquina. Però és un bon sistema complementari d'aprenentatge autodidàctic.
Un exemple de l'ordinador com a tutor serien les activitats del JClic.
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne.
L'alumne explora en solitari a través de l'ordinador. Li dóna una sèrie d'ordres i n'extreu la informació que vol. Aquest mètode és positiu perquè el fet de deixar descobrir a l'alumne les coses pel seu compte. Però aquest sistema tampoc és bo per si sol perquè l'alumne necessita un guia en el seu aprenentatge, i aquest és el paper que ha de jugar el mestre.
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.
L'ordinador pot simular una situació concreta i permetre que l'alumni hi interactuï i/o la modifiqui.
Aquest mètode ajuda a que l'alumne reflexioni i actuï en un entorn acotat, però pot resultar negatiu si simplifica massa les situacions reals. Les més perilloses són les simulacions de relacions socials, que poden donar lloc a errors en la concepció de l'entorn real.
La mètafora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.
L'ordinador és una eina de treball molt emprada i també ho hauria de ser a l'escola ja que, els alumnes han de treballar amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i millorar la comunicació.
l'ordinador no substitueix l'experiència directa, però n'és un complement. Permet ampliar experiències com dibuixar, pintar, escriure,... de manera diferent i estimulant.
Però si es creu que l'ordinador és exclusivament una caixa d'eines, pot ser que ens estiguem oblidant d'enormes possibilitats que té l'ordinador en l'entorn educatiu.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada